Lekcja historii
Scenariusz lekcji historii w klasie I gimnazjum
Temat: GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO W ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPIE.
Cele edukacyjne:
Po lekcji uczeń:
• rozumie pojęcia: pańszczyzna, renta feudalna, stan, poddaństwo, trójpolówka, cech, gospodarka towarowo-pieniężna, „czarna śmierć”;
• wymienia stany tworzące średniowieczne społeczeństwo;
• opisuje średniowieczne stany;
• wymienia wynalazki, które przyczyniły się do rozwoju rolnictwa;
• omawia przebieg i konsekwencje „czarnej śmierci”;
• opisuje zastój gospodarczy we wczesnym średniowieczu;
• charakteryzuje gospodarkę seniora;
• wyjaśnia, warunki rozwijania się miast;
• wskazuje zmiany zachodzące w rolnictwie w okresie średniowiecza;
• wyjaśnia wpływ zmian zachodzących w rolnictwie na życie codzienne ludzi;
• porównuje społeczeństwo średniowieczne ze społeczeństwem starożytnej Grecji i Rzymu;
• dostrzega i omawia związki między rozpowszechnianiem się nowych narzędzi a sytuacją gospodarczą w średniowiecznej Europie.
Treści kształcenia:
1. Życie gospodarcze po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego.
2. Włość senioralna.
3. Postęp w rolnictwie.
4. Rozwój miast.
5. „Czarna śmierć” i jej konsekwencje.
Metody nauczania:
Tworzenie mapy mentalnej, elementy rozmowy nauczającej, burza mózgów.
Formy nauczania:
Praca zbiorowa i indywidualna
Tok lekcji:
1. Nauczyciel podaje uczniom cele lekcji i metody pracy.
2. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co kojarzy Wam się z pojęciem włość feudalna? Jak funkcjonowała drabina feudalna? Jakie grupy społeczne wykształciły się w średniowieczu?
3. Podsumowanie pracy przez nauczyciela.
4. Nauczyciel przedstawia sytuację gospodarczą we wczesnym średniowieczu. Zapowiada, że w trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z rozwojem sytuacji w mieście i na wsi tego okresu, z uwzględnieniem położenia ich mieszkańców i zmian zachodzących w gospodarce.
5. Na tablicy uczniowie umieszczają tytuł rozpatrywanego zagadnienia: „Miasto i wieś w średniowieczu”.
6. Uczniowie na podstawie wcześniej zdobytych wiadomości dotyczących feudalizmu i opowiadania nauczyciela tworzą pierwszą gałąź mapy mentalnej – „włość senioralna”. Nauczyciel umieszcza na tablicy zaproponowane przez nich
hasła, np.: poddani, pańszczyzna, immunitet, stan szlachecki, rycerstwo.
7. Uczniowie czytają odpowiedni fragment podręcznika mówiący o życiu na wsi średniowiecznej, a następnie tworzą drugą gałąź mapy –„wieś”. Mogą to być hasła np. nowe narzędzia, trójpolówka, wzrost wydajności upraw zboża, karczowanie lasów, kolonizacja, chłopi.
8. Nauczyciel dopisuje do mapy kolejną gałąź – „miasta”. Uczniowie wysłuchują odpowiedniego fragmentu tekstu odczytanego przez kolegę i proponują hasła, np.: handel, rzemiosło, cechy, gospodarka towarowo-pieniężna, stan mieszczański, zarazy, rynek ratusz.
stan chłopski.
9. Podsumowanie pracy i powstałej mapy mentalnej.
10. Uczniowie w parach redagują w zeszytach krótkie notatki na temat każdego ze średniowiecznych stanów. rycerstwo, mieszczaństwo, duchowieństwo, chłopi.
11. Chętni uczniowie czytają na głos charakterystyki poszczególnych stanów.
12. Nagrodzenie aktywnych i ewaluacja w formie pytań:
a) Co zapamiętaliście z dzisiejszej lekcji?
b) Co podobało Ci się najbardziej?
c) Jakie metody pracy są dla Ciebie najbardziej korzystne?