Scenariusz lekcji matematyki w klasie II
Temat: Zastosowanie równań w rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Cele:
Uczeń:
- analizuje treść zadania,
- układa plan rozwiązania oraz równanie prowadzące do rozwiązania,
- rozwiązuje równanie i sprawdza rozwiązanie z warunkami zadania,
- udziela poprawnej i wyczerpującej odpowiedzi,
- współpracuje w zespole
Metoda: Gra dydaktyczna – grupowe rozwiązywanie zadań, elementy rozmowy nauczającej, burza mózgów
Formy pracy: Praca w grupach i indywidualna.
Przebieg lekcji
- Nauczyciel podaje uczniom cele lekcji .
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega istota metody pracy na tej lekcji. Mówi, iż jest jedno rozwiązanie zadania, ale w otrzymanym zadaniu brak jest pełnych informacji, niezbędnych do jego rozwiązania. Uczniowie muszą zdobyć te informacje. Informacja kosztuje. Chodzi więc o to, aby ustalić metodę (ścieżkę) dojścia do rozwiązania, przeanalizować, jakie informacje są potrzebne, jakie trzeba jeszcze zdobyć (kupić), które dane z podanych w zadaniu są istotne, a które nie mają znaczenia dla rozwiązania, a więc jakie informacje kupić, aby ponieść minimalne koszty.
- Uczniowie są podzieleni na grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę z taką samą treścią zadania :
Mama Marty i Pawła otrzymała w pracy świąteczną premię. Za część pieniędzy z premii kupiła sobie płaszcz, a dzieciom buty. Buty Pawła były o 14 zł. droższe od kozaków Marty. Ponadto za pieniądze z premii mama zrobiła także mikołajkowe upominki. Synowi kupiła grę komputerową, a córce edukacyjny program komputerowy. Płacąc za te prezenty, dała w kasie 3 jednakowe banknoty i otrzymała 49 zł. reszty. Pozostałe pieniądze z premii przeznaczyła na święta. Oblicz, ile pieniędzy pozostało mamie na święta.
Teraz wspólnie w grupie uczniowie zastanawiają się, jakich informacji brakuje, aby rozwiązać zadanie. Wybierają osoby z grupy, która będzie przychodziła do nauczyciela z pytaniami. Przez pierwsze 10 min wybrani uczniowie kupują pytania za 2 pkt, przez następne 5 min – za 4 pkt i przez ostatnie 5 min za 8 pkt. Punkty te są odliczane z puli 56 pkt, które każda grupa otrzymuje na początku.
Nauczyciel może odpowiedzieć tylko na pewne pytania:
- Jaką premię otrzymała mama? -1400zł.
- Ile kosztował płaszcz? - 480zł.
- Ile kosztowały buty Marty? - 95zł.
- Ile kosztowały buty Pawła? - 109zł.
- Ile kosztowała gra komputerowa? - 133 zł.
- Ile kosztował program komputerowy? - 118zł.
- Jakimi banknotami płaciła mama w kasie? -100zł.
Jeśli uczeń zada pytanie, na które nauczyciel nie zna odpowiedzi, odchodzi ,,z kwitkiem”, jak ze sklepu, w którym brak danego towaru. Nauczyciel notuje w tabeli wyników przebieg pracy grup :
|
Koszty |
Razem koszty |
Punkty końcowe |
||
Faza I-10 minut pytania po 2 pkt |
Faza II-5 minut pytania po 4 pkt |
Faza III- 5 minut pytania po 8 pkt |
|||
Grupa I |
|
|
|
|
|
Grupa II |
|
|
|
|
|
Grupa III |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po wykonaniu zadania uczniowie mają 5 min na sformułowanie rozwiązania na piśmie.
4. Podsumowanie pracy w grupach
Grupa, która jako pierwsza rozwiązała zadanie, przedstawia je na tablicy i zostaje oceniona. Oceniona jest również grupa, która straciła najmniej punktów. Jeżeli któraś grupa rozwiązała zadanie inną metodą, to również przedstawia swoje wyniki. Uczniowie zapisują rozwiązanie do zeszytów. Jako pracę domową można uczniom chętnym polecić skonstruowanie podobnego zadania i listy potrzebnych odpowiedzi.
5. Ewaluacja
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania:
- Czy metoda pracy na lekcji się podobała?
- Co zapamiętaliście z tej lekcji?