Regulamin wycieczek szkolnych
Regulamin wycieczek szkolnych
* 1. Zasady ogólne.
1. Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły.
2. Organizowanie wycieczek i innych form turystyki ma na celu:
a) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
b) poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
c) upowszechnienie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
d) podnoszenie sprawności fizycznej;
e) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku i promowanie zdrowego stylu życia;
f) przeciwdziałanie patologiom społecznym.
3. Wycieczki mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
4. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia i sprawności fizycznej.
5. W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
6. Program wycieczki, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów zawiera karta wycieczki (imprezy), którą zatwierdza dyrektor szkoły.
7. Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.
* 2. Kierownik wycieczki i jego zadania.
1. Kierownika wycieczki (imprezy) wyznacza dyrektor szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
2. Do zadań kierownika wycieczki (imprezy) należy:
a) opracowanie harmonogramu wycieczki (imprezy) oraz nadzór nad jego realizacją;
b) zapoznanie uczestników z regulaminem, zasadami bezpieczenstwa i harmonogramem wycieczki;
c) organizowanie transportu, wyżywienia i noclegów;
d) zaopatrzenie w niezbędne wyposażenie, np. apteczkę pierwszej pomocy;
e) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki (imprezy);
f) dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki (imprezy) po jej zakończeniu w terminie jednego tygodnia.
* 3. Opiekun wycieczki i jego obowiązki.
1. Opiekuna wycieczki (imprezy) wyznacza dyrektor szkoły.
2. Opiekunem wycieczki (imprezy) możę być nauczyciel lub rodzic (prawny opiekun) ucznia biorącego udział w wycieczce.
3. Do obowiązków opiekuna należy:
a) sprawowanie opieki nad powierzoną mu grupą uczniów;
b) współdziałanie z kierownikiem w realizacji celów i harmonogramu wycieczki;
c) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
d) wykonywanie zadań przydzielonych przez kierownika.
* 4. Uczestnicy wycieczki.
1. Uczestnikiem wycieczki (imprezy) może być każdy uczeń, który dostarczył w terminie pisemną zgodę rodzica lub prawnego opiekuna na udział w niej, wpłacił odpowiednią kwotę pieniężną na pokrycie jej kosztów i nie istnieją żadne przeciwwskazania medyczne oraz wychowawcze do wzięcia w niej udziału.
2. Każdy uczestnik wycieczki ma obowiązek:
a) stosować się do poleceń, zakazów i nakazów kierownika, opiekunów wycieczki i przewodnika;
b) zachować szczególną ostrożność i dyscyplinę;
c) kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób;
d) stosować się do regulaminów obowiązujących w miejscach zwiedzania i pobytu;
e) nie oddalać się do grupy bez zezwolenia opiekuna.
3. Uczestnik wycieczki (imprezy) nie może spożywać alkoholu, palić papierosów ani używać żadnych środków odurzających.
* 5. Zasady organizacji wycieczek.
1. Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa konieczne jest przydzielenie opiekunów wg następujących zasad:
a) jeden opiekun na 30 uczestników podczas wycieczek przedmiotowych i integracyjnych na terenie miejscowości, w której mieści się szkoła;
b) jeden opiekun na 15 uczestników przy wyjściu lub wyjeździe autobusem poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły;
c) jeden opiekun na 10 uczestników przy wyjeździe w góry;
d) jeden opiekun na 10 uczestników w trakcie wycieczek rowerowych.
2. Przed wyjściem lub wyjazdem na wycieczkę kierownik grupy zobowiązany jest do pouczenia uczestników o zasadach bezpieczeństwa, sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku oraz zapoznać ich uczestników z regulaminem.
3. Opiekunowie powinni sprawdzać stan liczbowy uczestników wycieczki przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, zwiedzania, postoju itp.
4. W przypadku zaginięcia uczestnika wycieczki:
a) uczeń pozostaje w miejscu, w którym zaginął;
b) kontaktuje się w miarę możliwości telefoniczne z innymi uczestnikami, informując o miejscu swego pobytu;
c) kierownik podejmuje adekwatne do zaistniałej sytuacji działania, w tym, jeśli zajdzie taka konieczność, powiadamia policję, dyrektora szkoły i rodziców.
5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że uczestnik wycieczki znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, kierownik wycieczki informuje telefonicznie o zaistniałym fakcie jego rodziców lub prawnych opiekunów i podejmuje w porozumieniu z nimi dalsze kroki. Jeżeli rodzice lub opiekunowie nie wykazują chęci współpracy, wówczas powiadamia policję i dyrektora szkoły.
* 6. Finansowanie wycieczki.
1, Wycieczki mogą być finansowane ze składek uczestników, środków Rady Rodziców lub innych źródeł.
2. Rodzice lub opiekunowie uczestników wycieczki zobowiązani są do pokrycia jej kosztów.
3. Rodzice lub opiekunowie, którzy zadeklarowali udział dziecka w wycieczce, a nastepnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
4. Kierownik wycieczki odpowiada za regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych.
5. Kierownik dokonuje rozliczenia kosztów wycieczki w terminie jednego tygodnia od jej zakończenia. Dowodami finansowymi są rachunki, faktury, bilety wstępu, kwity parkingowe itp.
* 7. Dokumentacja wycieczki (imprezy).
Dokumentacja wycieczki (imprezy) obejmuje:
a) kartę wycieczki wraz z harmonogramem,
b) imienną listę uczestników z podziałem na grupy,
c) pisemną zgodę rodziców lub opiekunów z podanym aktualnym numerem telefonu kontaktowego,
d) dowód ubezpieczenia uczestników wycieczki.