Procedura współpracy z rodzicami
PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W ŁUBNIE SZLACHECKIM
CELE PROCEDURY
Wspólnym celem współpracy nauczycieli i rodziców jest umożliwienie uczniom pełnego i harmonijnego rozwoju intelektualnego, fizycznego i psychicznego oraz tworzenie jednolitego wspólnego środowiska wychowawczego pozwalającego rozwijać pozytywne wzorce zachowań.
Ponadto:
• ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły;
• przekazywanie bieżącej informacji rodzicom o postępach i problemach dziecka;
• udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka;
• inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły;
• tworzenie partnerskiej atmosfery;
• realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę;
• ułatwianie monitorowania przyjętych zasad.
KONTAKTY WYCHOWAWCÓW I RODZICÓW:
1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów i dyrektorem jest szkoła.
2. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według ramowego harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami.
3. Spotkania odbywają się w formach:
• zebrań ogólnych z rodzicami (w razie potrzeby),
• zebrań indywidualnych wychowawcy z rodzicami,
• ogólnych zebrań klasowych z rodzicami,
• indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów wg corocznie ustalanego harmonogramu;
• innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły.
4. Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami, jednak po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem.
5. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach).
6. O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany powiadomić rodziców uczniów z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, w formie pisemnej, podając datę, miejsce, godzinę spotkania.
7. Obowiązkiem rodziców jest udział w zebraniach.
8. Każdy nauczyciel, w razie konieczności, kontaktuje się z rodzicami telefonicznie lub w uzasadnionej sytuacji wzywa ich do stawienia się w szkole w formie pisemnej.
9. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w ramach:
a) Kontaktów bezpośrednich w trakcie:
• zebrań ogólnoszkolnych;
• zebrań klasowych;
• indywidualnych rozmów na terenie szkoły, w umówionym wcześniej terminie pod warunkiem, że nie koliduje on z innymi obowiązkami służbowymi nauczyciela (wychowawcy);
• konsultacji nauczycielskich odbywających się wg corocznie ustalanego harmonogramu.
b) Kontaktów pośrednich (rozmowa telefoniczna, korespondencja listowna, adnotacje w zeszycie przedmiotowym, adnotacje w dzienniczku ucznia lub zeszycie korespondencji) pod warunkiem ustalenia i zaakceptowania ich formy przez zainteresowane strony w trakcie bezpośredniego spotkania.
10. Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest poinformowanie rodziców o dokumentach szkolnych i ich dostępności (w formie papierowej – kancelaria, w formie elektronicznej – strona internetowa: www.zsplubno.dbv.pl):
• statutem szkoły (w tym Wewnątrzszkolny System Oceniania),
• programem wychowawczym szkoły,
• programem profilaktyki szkoły,
• regulaminami.
Wychowawca zobowiązany jest omówić najważniejsze założenia ww. dokumentów na pierwszym spotkaniu w roku szkolnym.
11. Wychowawcy klasy 6 SP i 3 G mają obowiązek zapoznania rodziców z procedurami związanymi ze sprawdzianem po klasie VI i egzaminem gimnazjalnym.
12. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
• najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami;
• z rodzicami rozmawiać należy na zasadach partnerstwa, z troską i życzliwością;
• udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią.
13. W trakcie zebrań klasowych należy unikać:
• dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
• publicznego czytania ocen,
• używania nazwisk przy przykładach negatywnych,
• podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców,
• nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego.
14. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez:
• wspólne rozwiązywanie problemów klasowych;
• pomoc Rady Rodziców i klasowej rady rodziców w organizacji imprez klasowych i szkolnych;
• pomoc w sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas imprez odbywających się w szkole (co najmniej dwoje rodziców z każdego oddziału);
• udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, wyjazdy na basen itp.;
• pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły i klasy.
15. Nauczyciel sporządza po zebraniu z rodzicami pisemną adnotację w dzienniku lekcyjnym, zawierającą informację o przebiegu spotkania. Udział w zebraniu rodzice potwierdzają podpisem. Wszelkie kontakty indywidualne odnotowywane są również w dzienniku lekcyjnym.
16. Zwolnienie ucznia z zajęć następuje tylko na osobistą lub pisemną prośbę rodzica, przedstawioną najpóźniej w dniu zwolnienia, z podaniem istotnej przyczyny.
W sytuacjach wyjątkowych decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje wychowawca, wicedyrektor lub dyrektor szkoły po wcześniejszym kontakcie telefonicznym z rodzicami i otrzymaniu od nich zgody na zwolnienie dziecka.
17. Rodzice w formie pisemnej wyrażają zgodę na :
• wyjazdy do kina, teatru, na basen, zawody sportowe itp. organizowane przez szkołę ;
• udział w wycieczce szkolnej.18. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
• wychowawcy klasy,
• dyrektora i wicedyrektora szkoły,
• Rady Pedagogicznej,
• organu prowadzącego szkołę,
• organu nadzorującego szkołę.
DOKUMENTACJA KONTAKTÓW Z RODZICAMI
1. Dziennik lekcyjny:
• lista obecności rodziców na zebraniach;
• notatka dotycząca tematyki zebrań z rodzicami;
• notatki z indywidualnych rozmów z rodzicami;
2. Notatki w indywidualnych zeszytach kontaktu z rodzicami uczniów.
3. Pisemne zawiadomienia.