Projekty gimnazjalne
W dniu 25 maja 2016 r. odbył się finał pięciu projektów edukacyjnych z następujących przedmiotów: języka polskiego, matematyki, biologii, historii i geografii.
Uczniowie realizowali następujące tematy:
- „Kulinarne podróże w czasie” (opiekun – M. Dyląg)
- „Geograficzne rekordy Ziemi”(opiekun - L. Sanocka)
- „Matematyka wokół nas - kostka Rubika” (opiekun – A. Boratyn)
- „Zwierzęta naszej okolicy” (opiekun – B. Soboń)
- „Opowiastki z PRL – u”(opiekun – A. Dąbrowska)
Projekt historyczny nosił tytuł "Kulinarne podróżę w czasie, czyli co jadano w dawnej Polsce". Celem było doskonalenie pracy w grupie oraz zainteresowanie historią, a zwłaszcza ukazanie pomijanego w podręcznikach aspektu życia na monarszych dworach, jakim była kuchnia. Uczniowie przygotowali gazetkę oraz prezentację multimedialną uzupełnioną ciekawymi i mało znanymi informacjami na temat menu, zwyczajów przy stole na dworach polskich władców. Podsumowaniem wystąpienia był słodki poczęstunek przygotowany przez grupę projektową, czyli pyszne, korzenne ciasteczka oraz konkurs dla chętnych na rozpoznanie kuchennych przypraw.
Projekt „Geograficzne rekordy Ziemi” umożliwił poznanie obszarów i obiektów wyróżniających się na świecie. Projekt miał formę prezentacji multimedialnej, w której przedstawiono rekordy kontynentalne, klimatyczne, wysokościowe, wodne i roślinne. Ponadto w trakcie omawiania uczniowie wskazywali na mapie przedstawiane w prezentacji obiekty. Dla uważnie słuchających po prezentacji przeprowadzono quiz, a za poprawne odpowiedzi uczniowie otrzymywali coś słodkiego.
Celem projektu „Matematyka wokół nas – kostka Rubika” było popularyzowanie matematyki oraz poszerzanie wyobraźni przestrzennej, logicznego i analitycznego myślenia. Projekt miał formę prezentacji multimedialnej, w której przedstawiono sylwetkę Ernő Rubika, przykłady różnych rodzajów kostek, techniki ich układania oraz rekordowe czasy układania kostki.
„Opowiastki z PRL – u”
Dlaczego nie było wolności słowa? Co to był Pewex? Dlaczego przed sklepami ustawiały się kolejki? Jak wyglądały kartki żywnościowe? Jak ubierały się polskie kobiety 50 lat temu?
Na te oraz szereg innych pytań starano się odpowiedzieć podczas realizacji projektu, którego celem było przybliżenie gimnazjalistom wiedzy na temat życia w PRL-u. W przygotowanej prezentacji oprócz wiadomości ogólnych o „czasach słusznie minionych”, bo tak niekiedy nazywa się okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, pojawiło się to, co najbardziej cenne, bo autentyczne - wspomnienia naszych bliskich, którzy pamiętają tamte czasy. Czasy trudne, ale ciekawe i z pewnością warte opowiedzenia.